Melekler ve İblis...

İslamiyet'te bir cin. 

İblis bir melek değil, cindir (Kehf; 50) 

ve dumansız ateşten yaratılmıştır. 

(Araf; 12, Sad; 76). 

Cinler, meleklerde olmayan özgür iradeye sahiptirler. 

Allah yeryüzünde bir halife yaratacağını söylediğinde, melekler O'na yeryüzünde fesat çıkartıp, 

kan dökecek birini mi yaratmak istediğini sorarlar. Fakat, Adem'e secde etmeleri istendiğinde secdeye kapanırlar. 

İblis ise, secde etmez. 

Onun secde etmediğini gören melekler, 

Allah kendilerini onun gibi yaratmadığı için şükrederler ve bir kez daha secdeye giderler. Müslümanların namazda üst üste iki kez secdeye gitmesi de bu olayı hatırlatmak içindir. 

Bunun ardından, İblis'e neden secde etmediği sorulur. 

O kendisinin ateşten, Adem'in ise, topraktan yaratıldığı söyler. 

Tövbe etmeyi seçmez ve cevabına kibir bulaştırır. Kendisini bu duruma düşüren Adem oğullarını, aynı duruma düşürebilmek için Allah'tan kıyamaet gününe kadar izin ister. 

Ve o izin kendisine verilir.

Şeytan genel bir kavramdır. 

Meleklerden, cinlerden, insanlardan.. vs biri şeytan diye adlandırılabilir. 

Kelime anlamı; kovulmuş, lanetlenmiş ve taşlanmıştır. 

Mesela, Kur'an'da İblis'in cennetten kovulmasına kadar geçen zamanı anlatan ayetlerde İblis için şeytan kelimesi kullanılmamaktadır. 

Şeytanlarıyla beraber İblis cennetten kovulduktan sonra, Adem ve Havva bir şeytanın vesvesesiyle yasak elmanın tadına bakarlar. 

İblis kovulduğu için zaten cennette değildir ve Kur'an'ın doğrulayıcısı ve tamamlayıcısı olduğu eski ahitte bu şeytanın bir yılan olduğu görülebilir.

İblis, cennet halkının "tek'liğe'' en çok inanan ve tapınan bireyidir. 

Meleklere öğüt verir ve cennet üzerinde secde edilmedik tek bir nokta bırakmadığı için Azazil diye anılır. Adem için ''Secde et'' denildiğinde, o şöyle der; 

''Senden başkasına secde etmem!''. 

Allah'ın Lanetim senin üzerine yağsa bile mi?sorusuna da şöyle cevap verir; 

''Benim için, bu bir ceza değil.'' 

Karşı çıkmamla, senin katıksızlığını onaylıyorum. Aklım seni anlamıyor. 

Adem'in sana benzerliği nedir ve ben ki İblis'im, senden farkım nedir?

Bunları söylerken aslında görkem denizine düşer ve kendi içinde O'na çok yaklaştığı için, özgür iradesininin varlığını unutur. 

Ona göre secde etmesi gerçekten gerekli olsa, 

Allah onun secde etmesini sağlayacaktır. 

Bu yüzden, cennette melekleri iyiliğe yöneltmek yerine, dünyada insanları kötülüğe yöneltmeyi ister. Ateş ile toprağın iki zıt varlık olduğunu ve anlaşamayacaklarını düşünür. 

"Tek"liği bir anlık kavrayamaz ve inancına kibir düşürür. 

Ona göre kendisine ceza verilmemiştir. 

Önceden kendi mutluluğu için Allah'a hizmet ederken, artık Allah için Allah'a hizmet edecektir.

Kaynak: Vikipedi...

***

Melekler ve İblis:

İblis, meleklerin hocası ve reisi idi. 

İslam alimleri buyuruyor ki;

Allah'ü Te'ala'nın emri ile, bütün melekler, 

Adem aleyhisselama doğru secde etti. 

Meleklerin hocası olan İblis, emri dinlemedi, 

secde etmedi. 

İmam-ı Salebi hazretlerinin, İbni Abbas hazretlerinden rivayet ettiğine göre; İblis, meleklerle beraber idi. Ateşten yaratılan cinler taifesinden idi. 

Melekler ise, nurdan yaratıldı. 

İblis'in önceki adı; ''Azazil idi.'' 

Cennetin bekçilerindendi. 

Dünya seması meleklerinin reisi idi. 

Dünya, semasının ve yerin sultanıydı. 

Meleklerden ilimde üstün idi. 

Gök ile yeryüzü arasını idare ediyordu, bunun için kendini büyük gördü. 

Bu hali onu Allah'a isyana sürükledi. 

Allah'ü Te'ala da onu, rahmetinden uzaklaştırdı. (Camiul Ahkam)

İbni Abbas hazretleri buyuruyor ki;

''İblis, Cennet bekçilerinden idi, dünya semasının işlerini idare ediyordu.'' (Beyheki)

Said bin Müseyyib buyuruyor ki;

''İblis, Meleklerin reisi, hocası idi.'' 

(İbn. Cerir, İ.Süyuti)