Soy, süt, evlilik gibi rabıtalar ile din farkı, fuhuş gibi bazı durumlar, bir erkekle bir kadının evlenebilmesine engel olur ki, bunlara; "evlenme manileri" ve bu yüzden evlenilmesi caiz olmayan kadınlara;
"el-muharramat" denir.
Şu ayet bunlardan onbeşini ihtiva etmektedir:
"Babalarınızın evlendikleri kadınlarla evlenmeyin, geçmişte olanlar artık geçmiştir, çünkü bu bir fuhuş ve iğrenç birşeydi, ne kötü yoldu!
Sizlere analarınız, erkek kardeşlerinizin kızları, kız kardeşlerinizin kızları, sizi emziren süt anneleriniz, süt kardeşleriniz, karılarınızın anneleri, birleştiğiniz kadınlarınızın yanınızda kalan üvey kızlarınız ki, onlarla ''analarıyla'' birleşmemiş iseniz, size bir engel yoktur. Öz oğullarınızın eşleri ve ''iki kız kardeşi bir arada almak'' suretiyle evlenmek, geçmişte olanlar artık geçmiştir,
size haram kılındı.
Doğrusu Allah bağışlar ve merhamet eder.
Evli kadınlarla evlenmeniz de haram kılındı..."
(en-Nisa: 4/22-24)
Özetle:
Babanın eşi; bundan maksad analıktır.
Babanın nikahı altında olsun, boşanmış olsun analıkla evlenmek haramdır.
Ana; Bu ninelere de şamildir.
Kız; Torunları da içine alır.
Kız kardeş; Öz veya bir cihette üvey ''ana bir, baba bir'' olanlar.
Hala; Babanın öz veya üvey kızkardeşleri.
Teyze; Ananın öz veya üvey kızkardeşleri.
Erkek kardeşin çocukları.
Kız kardeşin çocukları.
Bu sekiz sınıf içinde yer alan erkek ve kadınlar birbirinin mahremidir; aralarında evlenme devamlı olarak haramdır.
Süt ana; Çocuğun ilk iki yaş içinde sütünü emdiği kadın onun süt-anası olur ve bununla evlenmesi haramdır.
Süt kardeşler; Süt ananın kendi oğul ve kızları, emzirdiği çocuğun süt kardeşleri olur ve bunlarla evlenmesi de caiz değildir.
"Soy birliğinden haram olanlar sütten dolayı da haram olur." hadisi, haram sınırını biraz daha genişletmiştir.
Buna göre süt ananın usul ve füruunun hepsi, yan hısımlarının ise bir kısmı ile süt çocuğunun- evlenmesi haramdır.
Bu sebepledir ki, kimin sütünü kimin emdiğini bilme imkanını ortadan kaldıran süt nakli ve bankası uygulaması caiz görülmemiştir.
Kaynana; Bir kız ile nikahlanan birleşmemiş olsa bile o kızın anası ile evlenemez.
Üvey kız; Bir kadınla nikâhlanıp birleşen kimse,
o kadının başka erkekten olan kızı ile de evlenemez.
Gelin; Öz oğulun karısı ile evlenmek haramdır.
Baldız; İki kız kardeşten birisi ile evli olan boşanmadan veya karısı ölmeden baldızı ile evlenemez.
Hadisler, eşin hala ve teyzesi gibi yakınlarını da baldız sınıfına katmıştır.
Bu dört sınıf evlilik rabıtası dolayısıyla haram olanlardır.
Bu engele; "hurmetu'l-musahare" denir.
Evli kadın; Bir başkasıyla evli kadın boşanıp veya kocası ölüp iddetini doldurmadıkça ikinci erkekle evlenemez.
Buraya kadar sayılanlarla evlenmenin haram
olmasını iki hikmet kadrosunda toplamak mümkündür;
''İslamın kurmak istediği aile, toplum ve ahlak düzenine aykırı oluşu.
Yakınlar arasındaki evliliğin psikolojik ve biyolojik mahzurları.''
Başka dinden olanlar:
Müslüman olmayanlar aynı zamanda ehl-i kitap da değil iseler onlarla evlenmek müslüman erkek ve kadınlar için haramdır. (Bakara; 2/221)
Ehl-i kitap olan gayr-i müslimlere gelince, bunlardan kız almak caizdir; müslüman erkekler yahudi ve hıristiyan kadınlarla evlenebilirler (Maide; 5/5). Ancak bunlara kız vermek caiz değildir; yani müslüman kadınlar müşrik ve dinsizlerle evlenemeyecekleri gibi yahudi ve hıristiyan erkekler ile de evlenemezler (Bakara; 2/221;
el-Mümtehine; 60/10).
Bir müslüman kadın, müslüman olmayan erkekle evlenirse onun çevresine girecek, doğacak çocuklar da galib ihtimal babanın dinine tabi olacaktır.
Ayrıca kadının dini hayatı da tehlikeye girecektir.
Müslüman erkek, gayr-i müslim kadınla evlendiği takdirde hem bunun hidayete kavuşması ihtimali artacak, hem de çocuklara baba hâkim olacaktır. Müşrik ve dinsiz kadının ruhu ilahi bir dine yatkın olmadığı için onunla evlenmek daha rizikoludur.
Fahişe; Bir müslüman erkeğin fahişe kadınla evlenmesi caiz değildir.
Zina yapan ve bunu gizlemeyen erkek de böyledir.
(Nur: 24/3.)
Ancak tevbe eden, nefsini ıslah eyleyenler müstesnadır.
Başından zina geçtiği bilinen, fakat buna devam etmeyen mü'min kadın ve erkek ile evlenmek mekruh olmakla beraber nikâh akdi sahih ''evlilik muteber'' olur. Ulemanın çoğu bu görüştedir.
Kaynak; İslam Hukuku..